POLSKO LITEWSKA WYMIANA MŁODZIEŻY

Projekt „Dwa narody jedna droga”

W dniach od 31 maja do 5 czerwca 2024 roku uczniowie z klas szóstych, siódmych i ósmych Chrześcijańskiej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi „Emmanuel” w Krakowie uczestniczyli w polsko - litewskiej wymianie młodzieży. Miejscem realizacji naszego projektu stało się miasto Białystok. Naszym partnerem była szkoła Kaunas Aleksandras Stulginskis School z Kowna, a całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Celem głównym projektu była wzajemna integracja młodzieży z Polski i Litwy. Proces integracji obu grup odbywał się poprzez poznanie wspólnej kultury, zwyczajów, kuchni i języka sąsiada.  Młodzież odwiedziła również miejsca związane z naszą wspólną historią, kulturą i dziedzictwem. Zwiedzając Białystok, poznawaliśmy dzieje naszego wspólnego niegdyś kraju, czyli dawnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Zobaczyliśmy zabytki przypominające tamte czasy. Dodatkowo odwiedziliśmy miejsca związane z martyrologią obydwu narodów podczas II wojny światowej, w tym te dotyczące wywózek na Sybir.

Co zobaczyliśmy w Białymstoku?

Na zwiedzanie Białegostoku zarezerwowaliśmy cztery dni. Jednym z najciekawszych miejsc, jakie udało nam się zobaczyć podczas pobytu w Białymstoku, był majestatyczny Pałac Branickich. Zwiedziliśmy w nim wspaniałe komnaty, należące niegdyś do członków tego rodu, sąsiadujące z pałacem ogrody oraz XIX-wieczną aptekę. Udało nam się również odwiedzić białostocki rynek i deptak, gdzie młodzież mogła zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia z tamtejszymi zabytkami. Tak zakończył się pierwszy dzień naszego projektu.

Drugiego dnia pobytu w Białymstoku realizowaliśmy grę miejską “Śladami wielokulturowości Białegostoku”. Choć musieliśmy dużo chodzić po mieście, było to warte wysiłku. Białystok ma wiele miejsc wartych zobaczenia, które świadczą o jego wielokulturowości.  Po męczącym przedpołudniu przyszedł czas na relaks. Grupa odwiedziła pobliską kręgielnię, gdzie spędziliśmy prawie cztery godziny, grając w kręgle i bilard. Tego dnia było naprawdę dużo emocji. Wieczorem urządziliśmy jeszcze integracyjnego grilla i warsztaty.

W kolejnym dniu naszego pobytu w Białymstoku zwiedzaliśmy tatarski meczet. Tamtejszy mułła objaśnił nam wszystkie elementy i symbole, które znajdowały się w tym meczecie. Wyjaśnił, czym jest islam i jakie są jego zasady. Uczniowie chętnie zadawali mu pytania. Mułła mówił tez o historii Tatarów i okolicznościach ich przybycia do Rzeczpospolitej w XVII wieku.

Czwartego dnia naszego projektu celem turystycznej wyprawy stał się słynny dach Białostockiej Filharmonii. Tamtejszy ogród zrobił na nas piorunujące wrażenie, a widoki na miasto z dachu filharmonii pozostaną nam na długo w pamięci. Następnie udaliśmy się na pieszą wędrówkę po mieście śladami białostockich Żydów, której kulminacyjnym punktem był Pomnik Wielkiej Synagogi. W tym miejscu, podczas II wojny światowej, Niemcy zamordowali wielu Żydów. Po krótkiej zadumie i lekcji historii udaliśmy się do kolejnego ważnego miejsca na turystycznej mapie Białegostoku – Muzeum Pamięci Sybiru. Miejsce to wywarło na nas ogromne wrażenie. Muzeum jest symbolem polsko-litewskiej martyrologii w czasie II wojny światowej. Młodzież dowiedziała się tam wielu nowych rzeczy o losach Polaków i Litwinów wywiezionych przymusowo na Sybir w czasie wojny. Przeżycia z tego miejsca na pewno zostaną z nami na długo, ponieważ jest to miejsce warte odwiedzenia. Na koniec dnia odbyła się pożegnalna dyskoteka, na której obie delegacje bawiły się świetnie do późna.

Czym zajmowaliśmy się w czasie, gdy nie zwiedzaliśmy Białegostoku? 😊

W czasie, gdy nie zwiedzaliśmy Białegostoku, zajmowaliśmy się różnorodnymi aktywnościami integracyjnymi i rekreacyjnymi. Braliśmy udział w warsztatach, które miały na celu zacieśnianie więzi między polskimi i litewskimi uczniami oraz pogłębianie naszej wiedzy o kulturze i historii obu krajów. Organizowaliśmy również wspólne gry i zabawy na świeżym powietrzu, aby spędzić czas w sposób aktywny i przyjemny.

Zaczęliśmy od wyrobu bransoletek w barwach biało-czerwonych oraz żółto-zielono-czerwonych, czyli kolorach państw biorących udział w projekcie. Tworzenie ich, a później wymiana, przyniosły młodzieży wiele radości. Nie zabrakło plasteliny, z której wyrabialiśmy symbole i znaki rozpoznawcze, z których słyną nasze miasta oraz państwa. Dzięki takim zajęciom mogliśmy pogłębić wiedzę o naszych nowych zagranicznych przyjaciołach. Uczestnicy naszego projektu wykonali również koszulki promujące polsko-litewską wymianę młodzieży z elementami naszych herbów. Na koniec stworzyliśmy pamiątkowy plakat z napisem w języku esperanto.

Z wielką przyjemnością uczestniczyliśmy w warsztatach przygotowanych przez grupę z Kowna. Wykonywaliśmy świece z wosku pszczelego, które każdy mógł ozdobić według własnego pomysłu.

Od dawna wiemy, że ruch to zdrowie, dlatego nasz wyjazd był pełen aktywności i konkursów sportowych. Rozgrywaliśmy m.in. mecz siatkówki, graliśmy w badmintona, piłkę nożną, baseball, rugby, rzucaliśmy rzutkami, skakaliśmy na skakankach oraz braliśmy udział w bitwie wodnej.

Na sam koniec uwiecznialiśmy swoje wspomnienia na obrazie. Zależało nam, aby cały wyjazd był niezapomniany, dlatego ostatni dzień zakończyliśmy imprezą. Był basen, sztuczne ognie, pizza, maski imprezowe, kolorowe oświetlenie, balony, muzyka i wyjątkowi ludzie.

Był to wspaniały wyjazd, dzięki któremu wiele się nauczyliśmy i nawiązaliśmy nowe przyjaźnie oraz znajomości. Dziękujemy Fundacji Systemu Rozwoju Edukacji za przyznanie grantu, a Ministerstwu Edukacji Narodowej za jego pełne sfinansowanie. Dziękujemy także szkole Kaunas Aleksandras Stulginskis School z Kowna za współudział w realizacji projektu.